09-08-04

Ask the Librarian

Alhoewel ik nog volop bezig ben met het aanpassen van de lay-out van dit blog, heb ik er vandaag een nieuwe feature aan toegevoegd.

Rechtsboven op dit blog ziet u een knop van BoldChat waarmee u live een gesprek met mij - Librarian dus - kan voeren. Ik hoef niet per se op mijn blog aanwezig te zijn; het volstaat dat ik on line ben. Als iemand met me wil praten dan word ik daarvan door de BoldChat Operator Client (die op mijn computer is geïnstalleerd) automatisch op de hoogte gebracht. Voor wie op zijn eigen blog of website ook van BoldChat gebruik wil maken: u hoeft zich slechts te registreren en wat HTML-code in uw blog (of website) te implementeren. Het gebruik zelf is helemaal gratis.

Waarom deze extra mogelijkheid? Via BoldChat wil ik u gratis en voor niks mijn expertise als 'information professional' aanbieden. De vragen die u stelt dienen zich te beperken tot ofwel concreet en kort (in enkele zinnen) te beantwoorden vragen (u wil bijvoorbeeld graag weten in welk jaar Anne Frank overleden is), of tot het zoeken naar bepaalde bronnen (u zoekt bijvoorbeeld een Nederlandse vertaling van "Utopia" van Thomas More en u wil weten in welke bibliotheken u daarvoor terecht kan). Ik doe dus geen uitgebreid literatuuronderzoek en ik schrijf ook geen kant-en-klare rapporten. Ook geef ik geen medisch of juridisch advies.

De vragen zullen zoveel mogelijk gedurende het gesprek zelf - on line - beantwoord worden. Indien er meer tijd nodig is, of als er ook off line bronnen moeten worden geraadpleegd, dan kan het antwoord via e-mail nagestuurd worden. In het laatste geval dient u dus over een geldig e-mailadres te beschikken. Antwoorden worden niet per gewone post verzonden.

Het gebruik van BoldChat is getest met Internet Explorer 6.0, Netscape 7.02, Mozilla 1.5, Mozilla Firebird 0.7 en Opera 7.11. Met deze laatste browser werkt BoldChat echter niet. De andere browsers geven geen problemen, alhoewel de lay-out soms te wensen overlaat. BoldChat is nu eenmaal geoptimaliseerd voor Internet Explorer 5.0 en hoger.

Een aantal onder u kent misschien de vele mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om live en on line met bibliotheken (met bibliotheekmedewerkers in feite) in contact te komen. Internationaal zijn "24/7 Reference" en "Ask a Librarian" waarschijnlijk de bekendste diensten. Hier in Vlaanderen hebben we "VraagPunt" (KULeuven) en in Nederland bieden heel wat openbare bibliotheken "Al@din" aan. In Denemarken is een gelijkaardige dienst bekend onder de naam "BiblioteksVagten" en voor de Deense jongeren is er "Spørg Olivia" (letterlijk vertaald: "Vraag het aan Olivia"). Hyperlinks naar al deze diensten of toepassingen vindt u hieronder. Probeert u ze bij gelegenheid gerust eens een keertje.

24/7 Reference
www.247ref.org/communities.htm

Ask a Librarian
www.askalibrarian.org

VraagPunt
www.bib.kuleuven.ac.be/vraagpunt/

Al@din
aladin.bibliotheek.nl

BiblioteksVagten
www.biblioteksvagten.dk

Spørg Olivia (Ask Olivia)
www.spoergolivia.dk

20:25 Gepost door Librarian | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

ernst in alle ernst ben je toch grappig! ;-)
"ik geef geen medisch en/of juridisch advies"
cool dude!! ik lag effe strijk, maar dat kan komen wgens het feit dat ik na een werkdag toch redelijk groggy ben en niet veel meer nodig om te lachen! ;-)
helaas ben ik niet zo'n bibliotheek mens...with all do respect of course.

Gepost door: cms | 11-08-04

ernst (2) Mijn antwoord is weer al even ernstig hoor.

Dat in het bericht staat dat ik "geen medisch of juridisch advies [geef]" heeft een heel logische verklaring. In de bibliotheekpraktijk van alledag komt het namelijk wel eens voor dat klanten ons wel degelijk om advies vragen. Soms ook medisch of juridisch advies.

Aangezien bibliotheekmedewerkers in een openbare bibliotheek doorgaans geen artsen of advocaten zijn, geven wij op medische of juridische vragen nooit een concreet antwoord, maar verwijzen wij door naar de aanwezige vakliteratuur of naar andere instellingen (een wetswinkel voor juridische vragen bijvoorbeeld).

Het zou geen goede zaak zijn als een bibliotheekklant door ons ondeskundig advies een verkeerde beslissing zou nemen en wij willen daar ook helemaal niet aansprakelijk voor worden gesteld.

Gepost door: Librarian | 11-08-04

De commentaren zijn gesloten.