11-08-04

FAQ - Frequently asked questions

Misschien hebt u wel een vraag over bibliotheken of het bibliotheek- en documentatiewezen in het algemeen. Kijk dan eens even op mijn website www.librarian.be of u daar in de rubriek "FAQ" het antwoord kan vinden.

Geen antwoord gevonden? Stel dan zelf een vraag via het elektronische formulier dat u daar kan invullen. U ontvangt een persoonlijk antwoord en als uw vraag van algemeen belang is, wordt ze samen met het antwoord (uiteraard anoniem) opgenomen in het overzicht van reeds gestelde vragen.

Deze dienstverlening sluit aan bij "Ask the Librarian" waarmee u on line concrete informatievragen kan stellen.

16:04 Gepost door Librarian | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-08-04

Ask the Librarian

Alhoewel ik nog volop bezig ben met het aanpassen van de lay-out van dit blog, heb ik er vandaag een nieuwe feature aan toegevoegd.

Rechtsboven op dit blog ziet u een knop van BoldChat waarmee u live een gesprek met mij - Librarian dus - kan voeren. Ik hoef niet per se op mijn blog aanwezig te zijn; het volstaat dat ik on line ben. Als iemand met me wil praten dan word ik daarvan door de BoldChat Operator Client (die op mijn computer is geïnstalleerd) automatisch op de hoogte gebracht. Voor wie op zijn eigen blog of website ook van BoldChat gebruik wil maken: u hoeft zich slechts te registreren en wat HTML-code in uw blog (of website) te implementeren. Het gebruik zelf is helemaal gratis.

Waarom deze extra mogelijkheid? Via BoldChat wil ik u gratis en voor niks mijn expertise als 'information professional' aanbieden. De vragen die u stelt dienen zich te beperken tot ofwel concreet en kort (in enkele zinnen) te beantwoorden vragen (u wil bijvoorbeeld graag weten in welk jaar Anne Frank overleden is), of tot het zoeken naar bepaalde bronnen (u zoekt bijvoorbeeld een Nederlandse vertaling van "Utopia" van Thomas More en u wil weten in welke bibliotheken u daarvoor terecht kan). Ik doe dus geen uitgebreid literatuuronderzoek en ik schrijf ook geen kant-en-klare rapporten. Ook geef ik geen medisch of juridisch advies.

De vragen zullen zoveel mogelijk gedurende het gesprek zelf - on line - beantwoord worden. Indien er meer tijd nodig is, of als er ook off line bronnen moeten worden geraadpleegd, dan kan het antwoord via e-mail nagestuurd worden. In het laatste geval dient u dus over een geldig e-mailadres te beschikken. Antwoorden worden niet per gewone post verzonden.

Het gebruik van BoldChat is getest met Internet Explorer 6.0, Netscape 7.02, Mozilla 1.5, Mozilla Firebird 0.7 en Opera 7.11. Met deze laatste browser werkt BoldChat echter niet. De andere browsers geven geen problemen, alhoewel de lay-out soms te wensen overlaat. BoldChat is nu eenmaal geoptimaliseerd voor Internet Explorer 5.0 en hoger.

Een aantal onder u kent misschien de vele mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om live en on line met bibliotheken (met bibliotheekmedewerkers in feite) in contact te komen. Internationaal zijn "24/7 Reference" en "Ask a Librarian" waarschijnlijk de bekendste diensten. Hier in Vlaanderen hebben we "VraagPunt" (KULeuven) en in Nederland bieden heel wat openbare bibliotheken "Al@din" aan. In Denemarken is een gelijkaardige dienst bekend onder de naam "BiblioteksVagten" en voor de Deense jongeren is er "Spørg Olivia" (letterlijk vertaald: "Vraag het aan Olivia"). Hyperlinks naar al deze diensten of toepassingen vindt u hieronder. Probeert u ze bij gelegenheid gerust eens een keertje.

24/7 Reference
www.247ref.org/communities.htm

Ask a Librarian
www.askalibrarian.org

VraagPunt
www.bib.kuleuven.ac.be/vraagpunt/

Al@din
aladin.bibliotheek.nl

BiblioteksVagten
www.biblioteksvagten.dk

Spørg Olivia (Ask Olivia)
www.spoergolivia.dk

20:25 Gepost door Librarian | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |